Apoštol Pavel správně hodnotí Boží zákon /Desatero/, když říká, že zákon je člověku k smrti, (Řím. 7/10). Hřích podle něho ožívá vydáním zákona. Právníci říkají: „Není zločinu, není trestu, bez zákona.“ K tomu, aby mohlo být jednání člověka pojmenováno jako trestný čin, je nezbytné, aby toto jednání takto definoval trestní zákon, který současně stanoví i trestní sazbu za jeho spáchání.
Apoštol Pavel si klade otázku, zda bylo správné, že Bůh jednání člověka upravil zákonem. Na tuto otázku odpovídá takto: „Zákon zajisté jest svátý a přikázání spravedlivé...“. S tímto Pavlovým názorem nelze souhlasit z těchto důvodů:
- Člověk stvořený k obrazu Boha je svobodný, stejně jako jeho Stvořitel, proto mu Bůh ponechává úplnou volnost a svobodu jednání.
- Kdyby Bůh upravil jednání člověka zákonem, který člověk není schopen, dodržovat, bylo by možné pochybovat o Boží vševědoucnosti, protože podle autorů Bible člověk nedodržující Boží zákon nemůže skončit jinde než v pekle. Je nepravděpodobné, že toto bylo Božím záměrem.
- Desatero není možno považovat za zákon, protože jeho ustanovení jsou formulována jako oznámení. Tato oznámení bere člověk na vědomi, a jejich použití nebo nepoužití závisí na jeho posouzení a vůli řídit se jimi. Není-li desatero zákonem, člověk ho neporušuje, nedopouští se trestných činů /hříchů/, nemá být za co souzen a proč trestán. Spasitel člověka nemá koho zachraňovat před věčným zatracením.
- Kdyby pozemští otcové vydávali svým potomkům otcovské rady do života formou zákona, který stanoví za jejich nedbání trest smrti, nebylo by už dávno na této planetě živáčka.
I když je křesťanovi připomínáno, že Bible není kniha popisující historii, s ohledem na to, že jsou v ní popisovány historické události vyvoleného lidu Božího, je vhodné konfrontovat tuto knihu s historickými událostmi. Položíme-li si otázku, kdy vzniklo Desatero, měli bychom na ni odpovědět, že v době, kdy lid Boží putoval z Egypta do země zaslíbené., to je kolem roku 1200 př. n. l. Název Desatero je odvozen od deseti slov vytesaných do dvou kamenných desek, které přinesl Mojžíš z hory Sinai, jako důkaz smlouvy, kterou se svým lidem uzavřel Bůh. Lidé se už asi nikdy nedozví, která slova byla na zmíněných deskách vytesána. Desky byly uloženy v „truhle smlouvy“. Tato truhla se ztratila a s ní i desky s uvedenými deseti slovy. Jeden odborník o tom napsal: „Po vybudování chrámu (kolem roku 960 př. n. l.) o truhle smlouvy už nejsou zmínky. Nevzala-li za své v době před prorokem Jeremiášem (povolán za proroka asi v roce 627 př. n. I.) při některé zteči jeruzalémských hradeb a vyloupení chrámu, určitě nepřečkala zničeni chrámu r. 586 př. n. l.
Z uvedeného vyplývá, že původní Desatero bylo velmi stručné. Tvrzení, že obsahovalo příkazy a nařízení Boha za jejichž nedbání hrozil člověkovi trest smrti, je víc než problematické a ničím nedoložené. Již v knihách Mojžíšových je Desatero zaznamenáno ve dvojím znění. První znění odůvodňuje např. svěcení soboty „odpočinutím Božím“ sedmého dne při stvoření světa. V druhém znění se jako důvod slavení sedmého dne uvádí „vysvobození lidu z Egypta“. V této otázce a v mnoha dalších, není dosud mezi badateli jednota. Kdo a kdy původní znění rozšířil, není známo. Jednotný názor není ani na rozdělení Desatera. Podle jednoho názoru první deska obsahuje tři přikázání upravující vztah člověka k Bohu a druhá 7 přikázání upravujících vztah člověka k člověku. Podle jiného dělení obsahuje první deska 4 přikázání a druhá 6. Existuje ještě třetí dělení, podle něhož obsahují obě desky po pěti přikázáních.
Odborníci tvrdí, že název „přikázání“ přišel v užívání teprve v době Kristově. Poukazují na slova zaznamenaná u Lukáše 18/20, kde se Kristus ptá jednoho bohatého muže „znáš přikázání?“
V desateru není ani slovo o obětech, proto je zdůrazňován „duchovně etický ráz Desatera“. Zajímavé je též, že jeden z badatelů vyslovuje názor, že původní Mojžíšovo náboženství bylo náboženstvím laickým. S tímto názorem určitě nebudou souhlasit kněží, protože by přišli o zaměstnání.
Je velmi nepravděpodobné, že by Kristus, který věděl, že Bůh nerozděluje lidi a národy na vyvolené a proklaté, a který věděl, že člověk stvořený k obrazu Boha, je svobodný, zaváděl něco, co je možno nazvat Boží přikázaní, tím méně, že by dosavadní přikázání zpřísňoval. Proto tvrzení tohoto druhu obsažená v Bibli, odmítám.
Autor jednoho biblického slovníku vyřešil rozpor, který je v počtu slov Desatera tak, že napsal: „Původní Desatero bylo velmi stručné, obsahovalo jen 10 slov. Později někdo toto Desatero rozšířil.“
Pokusíme-li se spočítat slova v dnešním Desateru, zjistíme, že obsahuje více než 200 slov. To, že původní Desatero rozšířil „někdo“ o němž nevíme vůbec nic, naznačuje, že to nebyl Bůh. A přesto církev slovům tohoto neznámého pachatele projevuje stejnou úctu jako slovům Boha; tato slova jsou hrozbou věčného zatracení celému lidskému pokolení, protože přikázání tohoto rozšířeného Desatera jsou přísná, že je není schopen žádný člověk dodržovat. Položme si otázku: „Je hrozba věčného zatracení skutečná, nebo je to hrozba, kterou potřebuje církevní i světská vrchnost k ovládání věřících i poddaných?“