Autoři Nového Zákona vynaložili velké úsilí na to, aby dokázali, že Nový Zákon je organickou součástí Starého Zákona, a že Bůh v Ježíši Kristu splnil to, co svému, vyvolenému lidu slíbil. Domnívám se, že v Novém Zákoně je mnoho slov, která toto zpochybňují. Především je to skutečnost, že vyvolený lid Boží ve své drtivé většině nepřijal J. Krista jako mesiáše. Funkcionáři církve ho prohlásili za podvodníka a rouhače a jako rouhače ho také odsoudili.
Tvrdím, že Bůh neměl žádný důvod k tomu, aby svůj vztah k člověku a člověka k jeho bližním upravil zákonem. Desatero považuji za otcovské rady do života, které Bůh dává svým dětem. Jak mohu dokázat, že se nemýlím a nehlásám nepravdu? Rukolapné důkazy předložit nemohu, protože toto se nedá rukama ohmatat. Mohu jen připomenout, co o tomto problému říká apoštol Pavel. V 7. kapitole své epištoly k Římanům si tento apoštol dělá velké starosti s tím, co pro člověka znamená vydání Božího zákona, a jak obtížně může člověk tento zákon naplnit. Dochází k chmurnému závěru, když říká: „přikázání, které mělo být k životu, jest mi k smrti“. Ale tentýž apoštol na jiném místě Bible (Řím 13/8-10) vyslovuje mnohem optimističtější názor těmito slovy: „Nikomu nebuďte nic dlužni, než abyste se navzájem milovali, neboť ten, kdo miluje druhého, naplnil zákon.“ Vždyť přikázání nezcizoložíš, nepožádáš a kterákoli jiná jsou shrnuta v tomto slovu: „Milovati budeš bližního svého jako sebe samého“. Láska neudělá bližnímu nic zlého. Je tedy láska naplněním zákona.
Z tohoto Pavlova výroku se dá odvodit tento závěr. Jestliže člověk milováním svého bližního naplňuje v plném rozsahu ustanovení zákona, vyplývá z toho, že ve vztahu k Bohu mu zákon žádnou povinnost neukládá.
Řekl jsem to hned na začátku a dá se to doložit i Kristovým výrokem, kterým odpovídá na dotaz – „co má člověk dělat, aby dosáhl věčného, života?“ Kristus jako odpověď jmenuje jen přikázání upravující vztah člověka k jeho bližním. Je možné namítnout, že na jiném místě jako odpověď na stejnou otázku uvádí i přikázání upravující vztah člověka k Bohu, to je povinnost milovat nejen bližního, ale i Boha. Proto je možno říci, že si člověk může vybrat, co platí. Podle mne platí „miluj svého bližního“, protože Bůh může existovat i bez lásky člověka. Existoval bez ní před stvořením vesmíru a člověka. Lásku člověka si nevynucuje zákonem. Člověk bez lásky Boha existovat nemůže, protože láska Boží je počátkem a příčinou jeho existence. Člověk, který si to uvědomuje, nemůže Boha nemilovat i když mu to žádný zákon nepřikazuje. Kdo Boha ignoruje, škodí sám sobě a sám se tímto způsobem trestá. Bůh nemá žádný důvod trestat člověka za to, že nemiluje svého stvořitele.
Skutečnost, že Bůh nevydal pro člověka jiný zákon než zákon příčiny a následků potvrzují i tato slova J. Krista: „Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak i vy ve všem jednejte s nimi; v tom je celý Zákon i Proroci.“ (Mat. 7/12).
Kdo tvrdí, že Bůh vydal zákon, kterým člověku nařizuje, aby Boha miloval, dělá z Boha hlupáka, protože jen hlupák si mysli, že láska se dá vynutit zákonem.